-
Samenvatting
De auteur gaat in op de staatsrechtelijke voorwaarden en beperkingen voor delegatie van regelgevende bevoegdheid in België. Op het eerste gezicht lijkt dit vrij streng geregeld, maar bij nadere beschouwing blijkt dat er in de praktijk toch de nodige ruimte is voor delegatie van regelgevende bevoegdheid. Dit kan ten eerste historisch worden verklaard, omdat de Raad van State en het Grondwettelijk Hof nog niet heel lang bestaan. Ten tweede is het Grondwettelijk Hof bij een flink aantal onderwerpen betreffende delegatie vrijwillig teruggetreden, zodat in die gevallen geen constitutionele toetsing plaatsvindt. Ten derde staat ook het parlement delegatie ruimhartig toe. Dat is waarschijnlijk een bewuste keuze, omdat de hoeveelheid wetgeving die door het parlement moet worden beoordeeld zodanige proporties zou aannemen, dat het parlement zijn controlerende rol in dat opzicht niet langer waar zou kunnen maken. Dit alles doet wel de vraag rijzen wat de toegevoegde waarde is van een uitgebreide theoretische constructie omtrent de toelaatbaarheid van delegatie.
Inhoud
- 1. Inleiding
- 2. Algemene constitutionele uitgangspunten voor delegatie
- 3. Delegatie in aangelegenheden die de Grondwet aan de wetgever heeft voorbehouden
- 4. Delegatie in andere dan voorbehouden aangelegenheden
- 5. Andere vormen van delegatie
- 6. Delegaties aan ministers
- 7. Delegaties aan openbare instellingen en ambtenaren
- 8. Conclusie
- ↑ Naar boven
RegelMaat |
|
Article | Delegatie van regelgevende bevoegdheid in België |
Trefwoorden | Belgisch staatsrecht, Grondwettelijk Hof, delegatie, parlementaire controle |
Auteurs | J.M.M. Van Nieuwenhove |
DOI | 10.5553/RM/0920055X2017032004002 |
Auteursinformatie |